2014. november 20., csütörtök

Udvari malacpörkölt.



Hozzávalók 20 személyre:


5 kg bőrös malachús (csontos comb)
1 db nyelv,
1 db szív,
fél tüdő,
1,5 kg. vöröshagyma,
1 kisebb fej fokhagyma,
5 db. paprika (színes is) apróra vágva,
1/2 csípős hegyes paprika, (ha nincsenek gyerekek a fogyasztók közt, ízlés szerint többet is lehet hozzá tenni, de fel kell mérni a társaság ízlését!)
3 db. paradicsom apróra darabolva,
100 g. házi vitaprik (sós, darált, enyhén csípős paprika) ez elhagyható, vagy más darált paprikával, paprikakrémmel helyettesíthető.
1 kanál zsír, vagy kevés füstölt szalonna, amit zsírjára sütünk,
1 kávéskanál köménymag,
4 kávéskanál őrölt pirospaprika,
só,
kb. 2 dl. száraz bor .




Az alapanyagokat előkészítem. A húst kockákra vágom, a hagymát feldarabolom, a fokhagymát megtisztítom, kés lapjával szétnyomom, a paprikát, paradicsomot apróra darabolom. A tüdőt, és a szívet is kockákra vágom, a nyelvet egészben hagyom.
A hagymát zsíron megdinsztelem, majd a köménymagot hozzáadva enyhén megpirítom ezt is. A csontos darabokat, (ha van ilyen) és a belsőséget teszem először a bográcsba (a nyelvet egészben). Ezeket is kicsit pirítom, majd a paprikát a csípős paprikát, a fokhagymát, és a paradicsomot is hozzáadva felöntöm 1 deci száraz borral, valamint kevés vízzel. Éppen annyival, hogy ne lepje el. Így fél órát főztem.
Ekkor adtam hozzá a színhúst, megsóztam kicsit, hozzáadtam a saját darált paprikámat és felöntöttem kevés vízzel. Vízből egy 2 literes flakonnal tettem mellém, aminek kb. 3/4 részét használtam el, időnként pótolva. Mindig csak annyit tettem hozzá, amennyit épp elbírt a pörkölt sűrűsége.
Nekem a készre főzéshez két és félórára volt szükségem, de ez változhat.
Kóstolással tudjuk mind a fűszerezettséget, mind a hús állagát felmérni. Mielőtt az őrölt pirospaprikát is hozzáadtam volna, a nyelvet kiemeltem, majd mikor kihűlt, eltávolítottam róla a fölösleget,  felszeleteltem, és visszaraktam a pörköltbe. Az őrölt pirospaprikát a tetejére szórtam, majd egy kis bort rálocsolva összekevertem. Pár perc múlva kész lett a pörkölt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése